Ny kavaj!

Hej,

Nu ska jag visa mitt senaste projekt som blev klart lagom till sista praktikdagen. 

Det jag har sytt är en kavaj. Min förra köpte jag för flera år sen och nu har ärmarna blivit för korta. För att samtidigt  utveckla mina sykunskaper valda jag att sy den själv.

Tygen är båda i syntetmaterial. Fodertyget är leopard/spetsmönstrat med grå bas. 

Jag ville ha samma typ av modell som min förra kavaj. Det vill säga en lite "pösig" ganska så lång kavaj. 

Enligt min mamma som sydde mycket kläder under 70 och 80-talet, är detta en typisk modell från 80-talet. På 80-talet sydde mamma en kavaj till sig själv i denna modell och hade till min glädje sparat mönstret. 

Det gick alltså väldigt smidigt och klippa till eftersom vi hade ett perfekt mönster.
Trots att det till synes är en väldigt enkel modell finns det många detaljer som gör den väldigt välsittande. Fickorna är ett sådant exempel som krävde en hel del trixande och handsömnad för att få dem bra. Såhär i efterhand kan jag inte vara annat än nöjd!

Bilder kommer här:


P.s I nästa inlägg ska jag berätta om min nya symaskin som varit avgörande när jag sydde denna kavaj, så håll utkik! D.s

/LK

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0