Min symaskin

Hej på er!
 
Nu kommer inlägget om min symaskin. Märket är Husqvarna och den heter 2000. Den är inköpt någon gång under 60/70-talet och har fram tills nu varit min mormors maskin. Mormor har inte sytt på den på säkert 15 år och lovade dirket att jag skulle få den när jag frågade.
 
Symaskiner mår inte så bra av att stå utan att användas då saker och ting i maskinen kan börja fastna/kärva. Jag hade dock väldig tur, den fungerade utan problem när jag testkörde den hos mormor. Den fick därmed följa med hem.
 
I mammas kontor här hemma har vi vår "syateljé". Efter lite ommöblering fick vi plats med ett bord till som vi ställde min symaskin på. Såhär ser det ut nu:
 
 
De senaste plaggen jag har sytt har jag använt denna symaskin, ett undantag är sommarklänningen i förra inlägget. Detta på grund av att den andra symaskinen lämpar sig bättre för att sy i trikåtyger.
 
Min symaskin har massa praktiska funktioner och en hel låda full med praktiska tillbehör. Denna lådan passar så att man kan sätta fast den ihop med symaskinen om man vill.
 
 
Med dessa tillbehör kan man sy knapphål, sy fast knappar, sy fast dragkedjor men även mer ovanliga funktioner, så som osynlig fållsöm som jag använde när jag sydde kavajen. Denna symaskinen har också flera mönstersömmar som man kan använda som dekoration till exempel. Jag gillar även det extra breda plattan som underlättar när man ska sy stora tygstycken. Alla dessa delar är standardgrejer som ingick när man köpte maskinen. Den är hur tung som helst och är inte gjord i plast som symaskiner man köper idag. Det gör att den är väldigt stabil och tålig precis som våran gammla volvo 240 ;)
 
 
Såhär såg det ut för några helger sen när jag sydde min kavaj samtidigt som jag tittade på eltiseriefinalen i konståkning. En riktigt mysig dag och fler lär det bli.
 
Så nu har ni fått lite inblick i vad det är för en symaskin jag har, undrar ni över något var inte rädda för att kommentera!
 
Vi ses snart igen (hoppas jag)
/LK
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0