Cupecakes :)

Hejhej :)

När jag vakna imorses började jag fundera på vad jag skulle göra idag. När jag sen kom ner hade mamma skrivit att jag gärna fick baka ngt för att det var tomt i frysen. Rätt lustigt eftersom det var det jag hade tänkt att göra ;)

Efter att ha ätit frukost, drog jag fram och handla.

Tillsammans med det jag köpte igår blev det 3 olika sorters sockerbomber!

Grunden är ett recept som jag hittat från en annan bakblogg. Jag utgår alltid från detta recept när jag gör cupecakes.

12 muffins:
(Bunke 1)
2 1/4 dl vetemjöl
1,5 dl socker
1 1/4 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
0,5 dl mjölk

(Bunke 2)
1 ägg
1 tsk vaniljpulver (2 tsk vanliljsocker)
0,5 dl mjölk

För att göra vitchokladmuffins smält 50g vitchoklad och häll i bunke 1. Vill man däremot ha klassiska chokladmuffins, häll i 1,5 msk kakao i bunke 1.

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda alla ingredienser till bunke 1. Vispa sedan ingredienserna till bunke 2. Blanda bunke 1 och bunke 2 och rör tills det är klumpfritt (små smörklumpar gör inget). Klicka ut smeten i formar, brukar bli ca 1-1,5 msk smet i varje form. Sen är det dags att grädda dem mitt i ugnen 17-23 min.

Frosting:
En burk marshmallowsfluff
2 dl florsocker
75g smör
1 tsk vaniljpulver (2 tsk vaniljsocker)

Gör såhär:
Vispa alla ingredienser med en elvisp, häll i en spritspåse. Sen är det bara att börja garnera. Tänk på att muffinsen ska vara kalla innan man har på frostingen, annars smälter det och allt flyter ut.

Garnera med strössel, godis, sockerpasta eller vad du nu känner för ;)

Här är mina tre varianter:

Nummer 1:
Vitchokladmuffins med marshmallowsfluff, hallontopping, geléhallon, silverströssel och hackad vit choklad.

Nummer 2:
Chokladmuffins med chokladglasyr och sockerpasta runt så att det ser ut som kaffekoppar.

Nummer 3: som nummer 1 fast utan frosting och geléhallon och istället med en knapp av sockerpasta.

Bilder kommer nu :)

/L.K






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0