Ett plagg till innan nyår

Hej! 

Tänkte posta ett inlägg om ett plagg till son jag sytt innan nyår.

I somras sydde jag nämligen en kaftan eller strandtunika. Egentligen gillar jag inte tyger som består av endast polyester, men även jag kan ändra mig.😉
Blev som så många gånger innan förälskad i tyget och visste direkt vad jag skulle sy.

Nästa steg var att klura ut hur mönstret skulle se ut. Jag använder inte så ofta färdiga pappers mönster utan gör egna med hjälp av min mamma som är duktig på detta. Ett annat och oftast det vanliga sättet är jag använder ett färdigsytt plagg som mönster. Det är dock inte alltid möjligt om jag inte har ett sådant plagg som jag vill sy. 

När jag skulle sy denna kaftanen/strandtunikan så snokad jag lite i klädaffärerna och kom fram till hur jag skulle göra. 

Man kan säga att plagget består av ett rektangulärt tygstycke där alla fyra sidor är follade och sen ett hål för huvudet som jag också follade. Sen sydde jag på frihand en söm i båda sidorna en bit in så att det blev lite fladdrigt tyg där.
Efter det gjorde jag ett knapphål på båda sidorna och drog i ett rep med pärlor i ändarna och sen var kaftanen/strandtunikan klar! 😃
Nu kommer det bilder:
Gott nytt år alla läsare vi hörs igen 2015!
/LK





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0