Ett tag sen!

Hej :)
 
Skrev för typ någon månad sen om när jag sådde min kryddgrönsaker och nu har jag en väldoftande kryddträdgård som jag tänkte visa er :)
 
E det inte vackert?! det tkr iaf jag :d
och dessa skyltar, älskar dem!
Oreganon är den som växer bäst :)
Sist men inte minst Dragonen som jag plantera vääääldigt sen men ändå är väldigt stor och kraftig :)
 
De andra växterna i min kryddträdgård är: Dill, Timjan och Gräslök :)
 
Tänkte skriva lite om vad man kan använda de olika kryddorna till :
 
Persilja:
Somrig och frisk smak som passar bra till kött och fisk och är även perfekt som garnityr. Används även i bearnaisesås.
 
Dill:
Har oxå somrig och frisk smak. Klassiska recept med dill i är: Dillkött ( Nötköttsgryta som får koka länge och blir väldigt mör och mustig. I den grytan använder man främst kvisttarna. Att koka potatis med dill är oxå en klassiker, inte minst till midsommar :) Dill är precis som persilja väldigt fin som garnering och passar till både kött och fisk.
 
Oregano:
Är en örtkrydda som jag alltid använder i köttfärsås och tomatsåser. Den ger lite "sting" utan att vara stark. Köper man torkad oregano ska man alltid smula ner oreganon med fingrarna i grytan för att " väcka" smaken mer, färska kryddor är alltid bäst att använda eftersom det är mer smak i dem. Därför köper jag aldrig malen peppar utan jag köper hel och har sedan en pepparkvarn och maler direkt när jag ska använda kryddan.
 
Dragon:
Är oxå en örtkrydda med väldigt bestämmd smak, tror detta är en krydda man antingen gillar eller inte. Precis som oregano behöver man smula ner den för att få bra smak om man använder torkad dragon. Dragon är jätte gott att ha när man steker potatis tillsammans med lite vitlöksolja. Dragon är även ett måste när man vispar sin egen bea (bearnaise) men man brukar även använda persilja. 
 
Timjan:
Är en av mina absolut favoriter bland just örtkryddorna. Den är väldigt aromatisk och passar hur bra som helst ihop med sötpotatis, fläskfilé, lammkött och kyckling. Anledningen till att man har den just till lamm och fläsk är för att ta bort fläsk och lammsmaken/kofta. Den piffar till det mesta och sötpotatis utan timjan är inte gott! man kan även piffa till kyckling genom att fylla den med någon stark ost, salami och just timjan. Men som jag skrivit tidigare är kryddor alltis godast färska och ska man använda torkade måste man smula ner dem för att få smak.
 
Gräslök:
Smakar inte lök på samma sätt som andra lökar och det är inte löken man äter utan själva blasten som ser ut som tjockt gräs. Blommorna ska man nog dock inte äta, klipp av dem och sätt in i vas istället ;) så blir din mamma glad :D Gräslök är ett måste till sillen och passar även bra i fiskrätter och kalla såser.
 
Så det var allt!
Blev väldigt lång text men tack för att du tog dig tid att läsa detta! :)
Vi hörs!
/ L.K

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0